DE KRACHT VAN VISIE
Stel je eens voor … een spannend droombeeld … iets dat zou kunnen zijn … oh ! als dat eens zou kunnen ! Je kent dat wel, je wordt er warm van, krijgt kriebels en rillingen. Je komt in beweging, gaat zoeken, krijgt ideeën. Een vakantie, een huis, een … Dat is een Visie. Een Visie is een inspirerend toekomstbeeld. Een beeld dat laat zien wat we werkelijk willen creëren.
Met het creëren van een Visie maken we in één keer de sprong naar de toekomst. Schetsen onze droom. Laten ons niet beperken door (vermeende) belemmeringen of andere ‘ja-maren’. Een ideaalbeeld waar we naar toe kunnen werken. Werken vanuit een dergelijk aansprekend toekomstbeeld (Visie) is inspirerend en richtinggevend.
Het belang van Visie
De Visie is het gedroomde toekomstbeeld van alle betrokkenen samen. Gezamenlijk en gedeeld. De droom die de partners bindt. Die leidt tot nieuwe vormen van samenwerking. Die ook werkt als toetssteen voor alle stappen op weg naar de realisatie. Wat is er nodig om het visiebeeld te bereiken ? Een spannende uitdaging om nieuwe wegen te vinden. Vinden van creatieve oplossingen, geïnspireerd door de visie. De nieuwe oplossingen vinden we op allerlei terreinen. Ontwerpen, materialen, financiën, samenwerking, noem maar op.
Hoe creëer je een Visie ?
Visie-vorming is een creatief proces. Laat los wat we doen, verlaat de gebruikelijke paden, vindt plaats buiten de hokjes. Vraagt durf. We zijn dat doorgaans niet gewend. Bij het traditionele denken komen we niet verder dan kleine stapjes in de (hopelijk) goede richting. Daarbij bereiken we nooit het gewenste eindresultaat, de wezenlijke verandering. Het is bijvoorbeeld het verschil tussen steeds een beetje minder energie gebruiken en helemaal geen energie. (deze noodzakelijke, grote en ingrijpende verandering wordt Transitie genoemd).
Omdat het doorgaans al moeilijk is om een toekomstbeeld te creëren, ligt de basis van visievorming bij het bewust kijken naar de huidige situatie. Wat is er nu, hoe ziet dat er uit ? Daarna wordt in een creatief proces door de betrokkenen gezamenlijk een visie gemaakt. Dit vraagt om een creatieve aanpak omdat anders door extrapolatie niet méér ontstaat dan een verlengde van het gebruikelijke. De noodzakelijke wezenlijke vernieuwing blijft dan achterwege.
Hoe verder ?
De aansprekende Visie is vertrekpunt voor de verdere ontwikkeling. Van samenwerking, tot gebouw en zelfs een gebied. Op elk moment in het ontwerpproces is de Visie het ijkpunt. Draagt wat we nu doen bij aan de realisatie van onze Visie ? Zo blijven de ambities hoog. En creëren de mogelijkheid later dingen toe te voegen die op dit moment nog niet kunnen.